Storia dell'Arte

Tiziano Vecellio, Paolo Caliari, Jacopo Robusti in più parti (3)

Paolo Caliari (Veronese),  Marte e Venere uniti da Amore, c. 1570, olio su tela, dim. 2,05×1,61 m, NY, The Met

ENGLISH VERSION at the bottom_L’intellettualismo manierista è diluito in ambito lagunare. Nei confronti di Firenze e Roma, Venezia accede al Manierismo tramite Giuseppe Porta detto Salviati e il Sansovino. Tiziano (Pieve di Cadore Belluno c. 1488- 1576 Venezia) che impera a Venezia è attratto dalla corrente pittorica, lo dimostrano alcuni tratti in alcune tele, ad esempio il “gigantismo” preso da Michelangelo e la prospettiva riferibile alla maniera, dal basso verso l’altro. Tintoretto (Venezia 1519-1594) è brillante e originalissimo allievo di Tiziano a Venezia, Veronese dipinge in un ambiente artistico che risente di influssi mantovani e emiliani.

I contrasti cromatici in Paolo Caliari detto il Veronese (Verona c. 1528-1588 Venezia) sono tipici della Maniera a Verona. Paolo mette sullo stesso piano timbri di colore opposti e usa i contrasti di colore per strutturare la composizione del disegno. Si vede bene in Venere e Marte con Amore e un cavallo. Iniziamo -erroneamente- da sinistra: il piano sullo sfondo ha vicini l’azzurro e il blu scuro per il cielo, contrastato dalle nuvole, tre ottavi della lunghezza dipinto sono interessati dallo sfondo, siamo separati dal cielo dalla balaustra di una scalinata che imprime un forte movimento alla composizione, la balaustra è nera la scalinata bianca.

Paolo Veronese (Caliari), Venere e Marte con Cupido e un cavallo, circa anni ’70 del XVI sec., dim. 47 x 47 cm, Torino, Galleria Sabauda

Sulle scale un cavallo e Amore. Il cavallo di cui si vede solo la testa dà movimento al forte contrasto, anticipa la banda nera che separa le scale affacciate all’esterno e l’interno del locale, potremmo pensare di essere da qualche parte sul monte Olimpo, molto in alto, abbastanza lontano da terra da non vedere chioma di albero spuntare.

Continuando da sinistra verso destra in alto, ecco un tendaggio, elemento che preannuncia un disvelamento e un qualcosa di segreto, si può già individuare un tratto di erotismo. Il cavallo ha il muso chino, si vede essere un cavallo docile anche dal fatto che al morso manca la capezzina, si tratta probabilmente di un filetto, il morso leggero.

Paolo Veronese (Caliari), Venere e Adone, circa 1580, olio su tela, dim 1,62 x 1,91 m, Madrid, Museo del Prado 

Ha la criniera nera, il muso color fuliggine, la fronte ha un triangolo bianco e la parte più vicina al naso è anch’essa bianca, rosa verso la bocca, è tenuto per le redini dall’angioletto alato che pare condurlo nella scena, completamente occupata da Marte e Venere, ancora erroneamente leggendo da sinistra verso destra. I colori sono a contrasto, l’incarnato di Marte e Venere, olivastro e pallido, i capelli dei due bruni e biondi, il contrasto tra i colori al centro del dipinto, cioé tra Marte e Venere, è tenue come suggerito dal pavimento nei toni del rosa eppure a scacchi, lo stesso parrebbe del contrasto tra i due, lieve eppure deciso.

Paolo Veronese (Caliari), Marte che spoglia Venere, c. 1580, olio su tela, dim 165 x 126 cm, UK, National Gallery of Scotland

Si intrecciano le gambe, le mani, i corpi seguono diagonali morbide. Le tende sono annunciate leggendo il dipinto con il movimento circolare suggerito dalla scala, dal drappo sulle gambe di Venere. Marte è cinto da una fascia di due colori, a prima vista identici al muso del cavallo e Venere è coperta dello stesso colore delle ali di Amore. Entrambi Venere e Marte sono volti in direzione degli ospiti, inaspettati, volgere che da un movimento unico alla scena, si voltano i due amanti, si volge Amore, il cavallo nella scala, la scalinata e persino il tempo là fuori sembra ancora lontano dal mutare del tutto.

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Fonti (*) Sources:

Marco Bona Castellotti, Storia dell’Arte, 3 Dal Rinascimento al Manierismo, Electa Scuola, Mondadori Education spa, 2008, Milano, pag. 306 per Paolo Veronese 

Wikipedia per Giuseppe Porta e Jacopo Sansovino

Secondarie varie

Elettra Nicodemi

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…downstairs…

ENGLISH Version

Generally the Venetian lagoon environment likes to water down the intellectualism of the Manner. Giuseppe Porta well known as Salviati (Tuscany 1520-1575 Venice) and Jacopo Sansovino (Florence 1486-1570 Venice) bring the Florentine and Roman Mannerism in Venice from Florence and Rome two of the cities where they both worked. Titian (Venetian Republic c. 1488- 1576 Venice) the one who rules in Venice, he is fascinating by the Manner pictorial trend as it appears from few traits of the canvases, i.e. humans figures painted as giants, common in Michelangelo’s, or the tipical perspective of the Manner: from low to high. Tintoretto (Venice 1519-1594), the as gifted and bright as unloved apprentice of Titian, he was beloved in Venice for his chromatism and composition of his paintings, Paolo Caliari detto il Veronese (Verona 1528-1588 Venice) had been developed in a peculiar artistic environment, the city of Verona, so he reflects tendency from the city of Mantova so as from Emilia Romagna region.

Paolo Caliari (Veronese), Mars and Venus united by Love, c. 1570, oil on canvas, dim. 2,05×1,61 m, NY, The Met

Chromatic contrast in canvases of Paolo Caliari named the Veronese (Verona c. 1528-1588 Venice) is tipical of the Manner in Verona. Paolo combines different tones of colours. We may suggest he uses chromatic contrast to build the structure of the painting as “Venus and Adonis with Love and a Horse” shows.

Let we wrongly start from left. The foreground  has light blue and dark blue for the sky. The sum of light blue and blue contrast between white clouds, tre parts on eight of the lenght of the canvas are occupied by the foreground, the internal part is divided by a balustrade from the external, a stairway actually signs the section as well as the parapet. It gives a decisive movement to the composition, the balustrade is black the staircase is white.

Paolo Veronese (Caliari), Venus and Mars with Cupid and a horse circa 70ies of the XVI century, dim. 47 x 47 cm, Turin, Galleria Sabauda

Inside the staircase there are an horse and Love. The horse of which we see the head and not the rest of the body gives turning, it twists the part. It signs toghether with the winged child the main contrast. We may suggest we are on Olimpus mountain, somewhere around, in a high part for sure, for sure enough far from the ground, there is not any tree foliage appearing.

Paolo Veronese (Caliari), Venus and Adonis, circa 1580, oil on canvas, dim 1,62 x 1,91 m, Madrid, Museo del Prado 

Keeping on from left to right, in the high part of the canvas, we see curtains, an element that has as a prerogative the idea of showing and the idea of hiding, the feeling of secret.  It’s a sign for erotism. The face of the horse is bowed, it seems a docile one even though the bit losses the front part. The mane is black, the face is gray as smut, on the forehead there is a white triangle, White around the nose pink close to the mouth. The bridles are in winged angel’s hands whom seems to conduct the horse in Venus and Mars scene. Contrasting colours dominates in the scene, the skin of Mars is olive-coloured,Venus is pale, hair of Mars are dark, Venus one  are blond,  in the middle of the painting the contrast between colours is low, as suggested by the floor with a squared pavement in pinky tones squared, the same would appear for the contrast between them, light but determinate.

Paolo Veronese (Caliari), Mars undressing Venus, c. 1580, oil on canvas, dim 165 x 126 cm, UK, National Gallery of Scotland
Legs get close one another, so as hands, bodies follows soft diagonals. The cloth on Venus legs evockes the curtains on the foreground. Mars is bounded by a double string. At the first look the colour of the string is the same of the horse face. Venus is covered with a fabric which colours are the same of Love whings. Boths Venus amd Mars are turning in the direction of guests (Love and the horse), unespected ones, a twisting that gives a turning movement that I remember in no one else painting. The lovers are turning, Love as well, and the horse is twisting in the staircase and also the weather  outside seems still not on the time to completely change. Resta connesso!

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